Dagboek

Zeewier en ons brein

Wie slim is, eet zeewier: Het zit namelijk vol met vitamines, mineralen, eiwitten en voedingsvezels. Maar geldt het omgekeerde ook? Hoe goed is zeewier voor je brein? En kan je slimmer worden van zeewier? Hieronder vind je de antwoorden.

 

Ons brein is een uitgekiende machine: met duizelingwekkende snelheid verwerkt het allerlei signalen, zodat het lichaam goed functioneren. Daarvoor heeft het een enorme berg voedingsstoffen nodig. Wist je bijvoorbeeld dat onze hersenen (die ‘slechts’ anderhalve kilo wegen) meer dan de 20% van alle energie uit ons eten verbruiken?

 

Naast alle ‘brandstof’ heeft het brein ook specifieke andere voedingsstoffen nodig. De belangrijkste zijn EPA en DHA, twee specifieke omega-3 vetzuren, die je alleen veel in vette zeevis én – weliswaar in iets mindere mate – in zeewier vindt. Zij zorgen er – letterlijk – voor dat ons brein een geoliede machine blijft. Zeewier is met name een bron van EPA, en de hoeveelheid EPA per wier kan verschillen. Daarom is het verstandig om je maaltijden niet alleen met zeegroenten, maar ook met bijvoorbeeld haring, makreel of zalm te verrijken.

 

Bijna net zo belangrijk voor het brein als visvetzuren is het mineraal jodium. Geschat wordt dat meer dan 30% van de westerse bevolking een (mild) tekort aan jodium heeft, met een niet optimaal functionerend brein als gevolg. Toevallig is zeewier ‘s werelds beste bron van jodium. Met een paar gram gedroogd zeewier heb je je dagelijkse dosis al binnen.

 

Tenslotte is zeewier ook een goede bron van andere mineralen, zoals ijzer en magnesium. Deze dragen allemaal bij aan het normaal functioneren van het brein.

Maar hoe zit het nu met die slimheid? Word je daadwerkelijk een genie van zeewier eten? Uit onderzoek blijkt dat mensen die gezond eten, beter op iq tests scoren. Omdat zeewier allerlei essentiële voedingsstoffen bevat, hoef je je hoofd in ieder geval niet te breken over wat je op tafel zet. ‘Elke dag een beetje wier’ lijkt een absolute no-brainer.