Dagboek

Surfana Festival, waar het allemaal begon

Foto: Sven Willeme

4 jaar geleden verkocht ik mijn eerste zeewierburger. Op een surffestival, midden in de duinen. Ik had nooit durven dromen dat deze burger ooit in de Albert Heijn zou komen te liggen, en wel zeer binnenkort… Daarom doe ik deze week een kleine terugblik.

Ik woonde in een caravan, op een camping aan het strand. Naast mijn werk als surfleraar bakte ik in mijn vrije tijd eigengemaakte zeewierburgers. Gewoon, omdat ik het leuk vond om vrienden, of de gasten van het surfcamp, kennis te laten maken met zeewier.

Elk jaar organiseerde mijn surfschool het Surfana Festival, midden in de duinen. Een weekend lang met allerlei surf-minded mensen genieten van ‘the good life’. Ik investeerde 100 euro en kreeg een plekje op dit surfevent. Ik maakte 100 burgers en… binnen 2 uur was ik uitverkocht.

De reacties waren super positief, iedereen vond de burgers heerlijk. Er was zelfs iemand die 2 keer terugkwam omdat hij ze zo lekker vond (toegegeven, hij had erg veel trek na al dat surfen…) Op dat moment ging bij mij de knop om. Opeens zag ik in dat zeewierburgers ook op grote schaal impact kunnen hebben.

Nu, 4 jaar later, blijkt dat geen verkeerde gedachte te zijn geweest. Dankzij mijn burgers heb ik al veel ogen (en monden!) kunnen openen voor het eten van zeewier. Via Falling Walls, als spreker bij TEDx, en, nog veel belangrijker, met Sea Green, dat als missie heeft om zeewier eten toegankelijk te maken voor iedereen.

2 burgers met zeewier en duurzame vis liggen al in de Albert Heijn. Daar komen zeer binnenkort 2 vega-burgers bij. Eén van die twee is de ULUWATU, gebaseerd op het originele recept van de burger die ik 4 jaar geleden voor het eerst verkocht. Afgelopen weekend werden deze burgers verkocht op… Surfana Festival. Ditmaal niet 100, maar 1400! En wat denk je, juist, allemaal uitverkocht…..